همانطور که میدانید به همراه داشتن انواع اسلحه در جمهوری اسلامی ایران ممنوع می باشد.

امّا بسیاری از اسلحه های کمری به صورت قاچاق وارد شده و اغلب برای دفاع از خود و گاهی برای ارتکاب جرم استفاده میشود.

در ادامه چندی از اسلحه های کمری رایج در ایران آورده شده که میتوانید با استفاده از آن اسلحه استفاده شده در جرم را شناسایی کرده و دایره مضنونان را تنگ تر کنید.

به ادامه مطلب مراجعه نمایید

معرفی انواع کلت ها

کلت زعاف

این کلت کمری ساخت ایران در سال 1369توسط وزارت دفاع در قسمت ج .ا(جنگ افزار ) ساخته شد که از جمله تولیداتی بود که هم در بخش نظامی و هم در بخش انتظامی کاربرد داشت وهم اکنون نیز نیروی انتظامی هم به همراه سپاه و ارتش از این نوع سلاح تغذیه می گردد.

[تصویر: 131167%20%281%29.jpg]

شرکت های مختلف اسلحه سازی در کشور های جهان همیشه به قسمت سلاح های انفرادی سبک دقت نظر داشته اند و دیده ایم که از اولین زمان هایی که سلاح ها را از حالت سرد به سلاح های گرم تبدیل کردند در پی تولید سلاح کوچک ولی سرنوشت ساز به نام سلاح کمری بودند و حتی هنوز هم برخی از افراد قدیمی در خانه خودشان اسلحه ی کمری شاهکش را نگه می دارند یاتپانچه ی لوگر به عنوان بهترین سلاح های کمری قرن قبل هنوز هم زبان زد است.همکنون نیز بریتانیا با تولید کلت واقعا تحسین برنگیز وبلی مارک توانسته خود را به عنوان یکی ازبهترین کشور کلت ساز جهان معرفی کند.وهم چنین در کنار آن بسیاری از کشور ها،از جمله آمریکا توانستند با معرفی خود به عنوان کلت ساز برتر دارای تولیدات مناسبی از این نوع سلاح باشند.مثلا کشوری مثل ایتالیا برتا99 را تولید کرده و صادر می کند،آمریکا ام-1911را تولید و ارزه می کند،روسیه ام پی-448در انواع مختلف تولید می کند،آمریکا سلاح کمری قوی روگر پی-89را تولید می کند،آلمان سلاح والتر پی-99را تولید وارزه می کند،اتریش گلاک17 و 19 را تولید می کند،آلمان سلاح پر قدرت هکلر و کخ9-2000را تولید میکند،جمهوری چک سلاح هایی در نسل سی- زد- جی2000تولید می کنندوبسیاری از کشور های دیگر با تولیدات دیگر که این فقط بخشی از آنها بود، تولید سلاح کمری را در کشورشان نهادینه کردند و در نهایت ایران سلاح کمری زعاف را تولید و احتمالا صادر می کند.
پس خوشبختانه جایگاه تولید اسلحه کمری در ایران نیز وجود دارد و ایران نیز می تواند کلت استاندارد زعاف را تولید و صادر کند.

[تصویر: 131167%20%282%29.jpg]

البته کلتی مثل برتا99ایتالیا که دارای برد موثر15متر بوده و نواخت تیر125کلتی بسیار مناسب تر ازام-1911آمریکا با برد موثر7 متر ونواخت تیر 120 است.
در مورد کلت ایرانی زعاف هم باید گفت که این سلاح الهامی از کلت های زمان جنگ جهانی دوم است.واین باعث شده که کلت های ایرانی همانند کلت های آلمانی و روسی وفرانسوی الهاماتی از کلت های آلمان غربی داشته باشد.و این موجب تولید کلتی در سطح استاندارد جهانی است.
خصوصیات فنی کلت زعاف :

این کلت نیز مثل بسیاری از کلت های دیگر با فشار مستقیم گاز باروت مسلح شده و در نهایت پس از شلیک این کلت که دارای کالیبری9در19با جریان هوا لوله اش خنک می شود.درضمن این کلت دارای 4ضامن می باشد که ضامن های قفل بدنه کلت،ضامن تیر نهایی،ضامن اصلی و در نهایت ضامن نگهدارنده ی خشاب که به ترتیب ضامن ها برای تشریح و بازوبست سلاح - جهت نشان دادن خلاءخشاب- جهت مسلح شدن ضامن چخماق- جهت بیرون کشیدن خشاب از سلاح به کار می روند(به ترتیب بالایی).

از این رو این سلاح دارای سیستم حفاظتی مناسب بوده ودر نتیجه آن برخلاف کلت های زمان شاهنشاه دیگر این کلت ها وقتی که صاحب آن راه می رود خود به خود به زمین تیرندازی نمی کند.!!!

[تصویر: 131167%20%283%29.jpg]

به هر حال این سلاح برای ملی سازی کشور در ایران تولید شده وشاید هم صادر میشود.همانطور که می دانید بیش از ده کشور آسیایی و آفریقایی از بابت سلاح انفرادی از ایران هم تغذیه می شوند و شاید هم این سلاح خود جزو صادرات به این کشورها باشد.
کلت زعاف نیز دارای برد موثر نزدیک به 15 متر و بردنهایی 50 متر می باشد.این سلاح بنا به گفته هایی 15تیر می خورد و لود کردن آن نیز به صورت کشش گلنگدن صورت می گیرد.


[b] اسلحه های کلت ام۱۹۱۱ و لوگرکلت ام۱۹۱۱ [/b]

کلت ۱۹۱۱ سلاح کمری نیم‌اتوماتیکی است که از سال ۱۹۱۱ تا ۱۹۸۵ سلاح کمری سازمانی نیروهای مسلح آمریکا بود. اغلب آن را «ام۱۹۱۱» یا «کلت۴۵» می‌نامیدند. این سلاح در جنگ اول، جنگ دوم، جنگ کره و جنگ ویتنام بکار رفت. در ایران بیشتر به «کلت» مشهور است و دیگر سلاح‌هایی (مانند استار، براونینگ و غیره) را که شبیه به آن ساخته شده نیز کلت می‌گویند.کلت۱۹۱۱ را جان براونینگ طرح کرد.
کالیبر اصلی این سلاح ۰‎٫۴۵ است ولی در کالیبرهای دیگر مانند ۰‎٫۳۸ و ‎۷٫۶۲ نیز ساخته شده است. این اسلحه که اسلحه کمری ارتش امریکابود.درسال1985 بااسلحه کمری برتا 92ف س تعویض شد.

کالیبر:45/0
وزن:1077گرم
طول:216میلیمتر
ظرفیت:15
طول لوله:128میلیمتر

[تصویر: normal_M1911a1.jpg]


لوگر


تپانچه پارابلومکه بیشتر با نام تپانچه لوگر شناخته شده است و نام انگلیسی آن «Luger P08» است. این اسلحه در سال 1898 توسط جورج لوگر آلمانی که بازنشسته ارتش بود طراحی شد و در سال 1900 وارد خط تولید شد. تپانچه لوگر یکی از رایج ترین اسلحه های کمری نیمه اول قرن بیستم است و در جنگ جهانی اول و دوم توسط آلمان و سویس استفاده وسیع شد. در طول جنگ جهانی لوگر به دلیل طراحی ارگونومیک (زاویه 55 درجه دسته) و دقت بالای آن مورد ستایش سربازان آمریکایی بود.نکته قابل توجه در مورد لوگر این است که اولین اسلحه ای بود که در کالیبر 9 میلیمتری ساخته شد. هرچند فشنگ پایه آن 7.65 میلیمتری پارابلوم بود و بعد ها کالیبر 45 آن نیز ساخته شد.

وزن: 870 گرم
طول: 222 میلیمتر
طول لوله: از 98 تا 203 میلیمتر
گلوله: 7.65 و 9 میلیمتری لوگر
ظرفیت: 8 تیر

به اصطلاح تاگل_اکشن است و به این صورت است که در پشت مخزن دو قطعه باهم به صورت زانویی به هم متصل می باشند. قبل از شلیک این دو قطعه در امتداد هم مثل پای انسان قرار دارند و بعد از شلیک این قطعه مثل زانو از وسط جمع می شود گلوله به خارج پرتاب می شود و ابتدای زانویی به زایده برخورد می کند و مجددآ به حالت اولیه باز می گردد و برخلاف دیگر اسلحه های مثل کلت که لوله اسلحه به پایین می لغزد در لوگر لوله فقط در امتداد بدنه حرکت موازی می کند و این دقت اسلحه را زیاد می کند.
امروزه لوگر به صورت محدود و در چند شرکت محدود برای کلکسیون دار ها ساخته می شود و گران است. و نوع قدیمی آن با وجود کمیاب نبودن حدود 1200 دلار هم قیمت گذاری شده است.
[تصویر: normal_800px-Persian_Lange_Pistole_08_1699a.jpg]
[b]اسلحه رولور GP-100
رولورها از سال 1985 ، در کارخانه Ruger و Sturm واقع در امریکا ساخته می شوند. مدل GP-100 درواقع جانشین ارزنده مدل های معروف به 6 می باشند که عمدتآ در عملیات های پلیسی و امنیتی استفاده می شدند. تمامی مدل های GP-100 ، تمامآ از جنس فولاد ضدزنگ ساخته می شوند. توپی همگی از نوع 6 تیر و ماشه آنها دوزمانه می باشد.مدل های کالیبر 357/0 و بعضی مدل های کالیبر 38/0 ، دارای یک زائده اضافی در زیر لوله هستند که در بدنه سلاح جاسازی شده و مقاومت لوله را افزایش می دهد. سوزن آتش و ایمنی آن به گونه ای است که تنها زمانی عمل می کند که ماشه سلاح کاملآ کشیده شود. متعلقات ماشه ، به گونه ای واحد طراحی شده اند که باز و بسته کردن سلاح را تسهیل می کند. ضامن سلاح علاوه بر قفل چخماق ، مانع از چرخیدن توپی سلاح می شود. دستگاه نشانه روی سلاح در قسمت عقب ، در دو نوع ثابت و قابل تنظیم در دسترس می باشد. تمامی رولورهای GP-100 ، دارای ضریب اطمینان و دوام فوق العاده ای هستند.

مشخصات فنی:
کالیبر: 357 مگنوم و 38 اسپیشیال
طول لوله: 76 ، 102 و 152 میلیمتر (در 3 مدل تولید می شود.)
مکانیزم ماشه: دو حالته
ظرفیت توپی: 6 گلوله
وزن: 1000 تا 1300 گرم (در مدل های مختلف)





اسلحه کمری سی زد 100 (CZ100)

این تپانچه نمایانگر نسل جدیدی از سلاح های کمری با ظرفیت های بالا می باشد.
ترکیب فوق العاده پلاستیک فشرده و فولاد در ساختار این سلاح بسیار جالب توجه می باشد که باعث کاهش وزن و امکان استفاده روزمره شده است. مکانیزم ماشه با یک سوزن امنیتی برای انصراف از شلیک همراه شده است. با شلیک آخرین گلوله ، گلنگدن عقب می ماند. همچنین این سلاح دارای ضامن انصراف از شلیک می باشد.
طرح خوب سلاح حتی زمانی که تیرانداز دستکش بدست کرده است ، وی را قادر می سازد تا به راحتی شلیک نماید. مکانیزم عملکردی و امنیتی در این سلاح ، آن را در رده سلاح های به اصطلاح «فقط پر کن و تیراندازی کن» قرار می دهد.

[تصویر: NewsMedia_223360.jpg]

مشخصات سلاح سی زد 100 (CZ100):
کالیبر : 9 میلیمتری لوگر و 0/40 اسمیت وسون
ظرفیت خشاب : 10 گلوله
طول کل سلاح : 180 میلیمتر
طول لوله سلاح : 98 میلیمتر
ارتفاع سلاح : 130 میلیمتر
عرض سلاح : 31 میلینتر
فاصله شکاف درجه تا مگسک : 148 میلیمتر
وزن سلاح خالی : 665 گرم
مکانیزم ایمنی دارای پیم سوزن







تپانچه Tokarev TT-33 ، ساخت شوروی


ارتش سرخ شوروی در دهه 1920 میلادی ، عملآ فاقد یک سلاح کمری نیمه اتوماتیک کارآمد بود. در آن زمان ارتش شوروی ، عمدتآ از سلاح های کمری مازور C96 و رولور Nagant M1895 استفاده می کرد و به دنبال سلاحی بود تا آن را جایگزین این دو سلاح تقریبآ قدیمی کند. تا سال 1930 ، ارتش شوروی تپانچه های متفاوتی را آزمایش کرد تا نهایتآ طرح تپانچه ساخت آقای Fedor Tokarev ، مورد پسند سران ارتش واقع گردید. تا سال 1933 ، ارتش شوروی تعداد زیادی از این تپانچه را آزمایش کرد تا اینکه تولید مدل بهینه سازی شده آن در سال 1934 تآیید شد. تا سال 1941 ، تعداد 600 هزار از این قبضه با نام TT-33 ساخته و به ارتش شوروی تحویل داده شد.

[تصویر: 126tt33rus01.jpg]

در طول جنگ ، اصلاحات اندکی بر روی این سلاح انجام شد تا هزینه تولید آن کاهش یابد. خط تولید این سلاح در خاک شوروی و در سال 1952 ، رسمآ تعطیل شد و سلاح 9 میلیمتری ماکاروف PM جانشین آن شد (البته ارتش شوروی تا سال 1960 و پلیس شوروی تا سال 1970 ، از این سلاح استفاده می کردند). در دهه 1950 ، جواز ساخت این سلاح به چند کشور عضو پیمان ورشو و دیگر هم پیمانان شوروی مانند مجارستان ، لهستان ، یوگوسلاوی ، چین و کره شمالی صادر شد. عمده تپانچه های ارتشی توکارف مدل TT ، در کالیبر 62/7 میلیمتر ساخته شده اند. ولی انواع صادراتی آن ، با کالیبر 9 × 19 میلیمتری و با ضامن انصراف از شلیک ارائه شده اند.

سلاح توکاروف ، یک سلاح قابل اعتماد و ساده است. برد و کشندگی آن کافی و نگهداری و نظافت آن آسان می باشد. تنها نقطه ضعف آن ، همانا نبود ضامن انصراف از شلیک در آن است. همچنین قبضه آن کمی بددست می باشد. این سلاح از گلنگدن با عقب نشینی کوتاه بهره می برد. سیستم تغذیه فشنگ آن ، از سلاح Colt M1911 اقتباس شده تا در هزینه های تولید آن صرفه جویی شود. ماشه آن ، از نوع یک زمانه است و فاقد هرگونه ضامن می باشد. چخماق و متعلقات آن به صورت یک تکه ساخته شده که این امر ، باز و بسته کردن و نظافت سلاح را راحت تر می کند.

مشخصات فنی:
کالیبر: 25 × 62/7 (63/7 مازور)
مکانیزم ماشه: یک مرحله ای
طول سلاح: 116 میلیمتر
وزن سلاح خالی: 910 گرم
ظرفیت خشاب: 8 تیر





[b] سلاح کمری روجر 357 مگنوم ، ساخت امریکا


این رولورها از سال 1985 ، در کارخانه Ruger و Sturm واقع در امریکا ساخته می شوند. مدل GP-100 درواقع جانشین ارزنده مدل های معروف به 6 می باشند که عمدتآ در عملیات های پلیسی و امنیتی استفاده می شدند. تمامی مدل های GP-100 ، تمامآ از جنس فولاد ضدزنگ ساخته می شوند. توپی همگی از نوع 6 تیر و ماشه آنها دوزمانه می باشد.مدل های کالیبر 357/0 و بعضی مدل های کالیبر 38/0 ، دارای یک زائده اضافی در زیر لوله هستند که در بدنه سلاح جاسازی شده و مقاومت لوله را افزایش می دهد. سوزن آتش و ایمنی آن به گونه ای است که تنها زمانی عمل می کند که ماشه سلاح کاملآ کشیده شود. متعلقات ماشه ، به گونه ای واحد طراحی شده اند که باز و بسته کردن سلاح را تسهیل می کند. ضامن سلاح علاوه بر قفل چخماق ، مانع از چرخیدن توپی سلاح می شود. دستگاه نشانه روی سلاح در قسمت عقب ، در دو نوع ثابت و قابل تنظیم در دسترس می باشد. تمامی رولورهای GP-100 ، دارای ضریب اطمینان و دوام فوق العاده ای هستند.



مشخصات فنی:
کالیبر: 357 مگنوم و 38 اسپیشیال
طول لوله: 76 ، 102 و 152 میلیمتر (در 3 مدل تولید می شود.)
مکانیزم ماشه: دو حالته
ظرفیت توپی: 6 گلوله
وزن: 1000 تا 1300 گرم (در مدل های مختلف)



رولور مانورهین MR-73 ، ساخت فرانسه

رولور MR-73 ، یکی از خوشدست ترین رولورهای ساخت فرانسه است. این رولور در سال 1973 و توسط کارخانه مانورهین طراحی و ساخته شد. این رولور ، سلاح سازمانی ژاندارمری و برخی از واحدهای نیروی پلیس کشور فرانسه ازجمله G.I.G.N (نیروهای ویژه رهایی گروگان) و R.A.I.D محسوب می شود. مدل های ورزشی این رولور در کالیبرهای 32/0 بلند اسمیت وسون ویا 38/0 اسپشیال ، ازجمله پرطرفدارترین رولورهای اروپایی به شمار می آیند. تمامی مدل های رولور MR-73 ، ساختاری تمام فولادی دارند. لوله این رولورها ، با روش چکش کاری سخت یا خانکوبی ساخته می شوند که این امر خود باعث افزایش دقت و طول عمر مفید این سلاح شده است. برای رولور ، یک نوع توپی سفارشی کالیبر 9 × 19 لوگر در نظر گرفته شده است که عمدآ به درد کارآموزان پلیس می خورد. عمل مونتاژ قطعات این سلاح تمامآ با دست انجام می شود که نتیجه آن ، افزایش کیفیت مونتاژ و دقت عمل فوق العاده این سلاح کمری بوده است. از نقطه نظر کیفیت ، می توان این رولور را چیزی در حد و حدود تپانچه SIG P-210 دانست.

مشخصات فنی:
مکانیزم ماشه: دو زمانه
کالیبر: 375 مگنوم (9 × 19)
وزن: 910 گرم با لوله 3 اینچی ، 1050 گرم با لوله 5 اینچی
طول: 204 و 264 میلیمتر
طول لوله: 76 و 133 میلیمتر

منبع:آموزش-بسیج