"همه اتاق رو ترک کنید باید برم توی قلعه ذهنم."
آیا شما هم مثل من ذهنتون درگیر این جمله شرلوک بود؟
یا این یکی :
"کاخ های ذهن من اپل دور رو تشکیل میدن و غار های تودرتوی اپلدور همون قصر ذهن من هستن."
من خیلی دنبال این مبحث گشتم و در جاهای مختلف مشغول به تحقیق شدم اوایل چیزی بدست نمی اوردم چون به علت دوبله اشتباه فکر میکردم اسمش باید قلعه مغز ( Brain Castle ) یا قلعه فکر ( Thinking Castle ) باشه امّا چند وقت پیش این پست رو در بلاگ خیابون بیکر دیدم : قصر ذهنی خود را همین حالا بسازید!
اینجا بود که فهمیدم واقعا شدنیه و یه حرف الکی برای حرفه ای جلوه دادن شرلوک هلمز نیست.

اطفا به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

یک تکنیک حافظه وجود دارد به نام قصر حافظه یا کاخ حافظه که به آن کاخ ذهن ، قلعه ذهن ، قلعه حافظه ، قلعه فکر و... نیز گفته میشود.
قصر ذهن به نظر من قدرتمند ترین تکنیک تقویت حافظه و در عین حال لذّت بخش ترین آنها به هنگام استفاده و همچنین در کل یکی از آسانترین تکنیک ها میباشد.

قصر ذهن چگونه کار میکند؟

تکنیک قصر حافظه بر اساس این حقیقت کار میکند که " ما همیشه مکان هایی که در آنها بوده و میشناسیم را بهتر از هرچیز دیگری به یاد می آوریم " قصر ذهن در واقع میتواند هر جایی که خوب به خاطر می آورید باشد میتواند اتاقتان ، خانه تان ، خانه یکی از اقوام ، مدرسه و هر جایی که آنرا خوب به خاطر می آورید و از بودن در آنجا لذت می برید باشد.

5 قدم برای استفاده از قصر ذهن


1_قصرتان را انتخاب کنید

به عنوان اولین گام شما باید یک مکان برای خود انتخاب کنید مکانی که با آن آشنایی کامل داشته باشید و تمامی گوشه ها و درز های آن را بشناسید.
فراموش نکنید که " قدرت این تکنیک به قدرت شما در تصور ذهنی مکان مورد نظر و به آسانی قدم زدن در آن بستگی دارد"
شما باید بتوانید "در قصر باشید" و آن را با چشم ذهن خود دقیق و رنگی و سه بعدی مشاهده کنید باید تصویر ذهنی شما قوی باشد.

به عنوان اولین انتخاب میتوانید خانه خود را انتخاب کنید یادتان باشد که " هر چه تصویر ذهنی شما از چزئیات مکان واضح تر باشد حافظه شما از قدرت بیشتری برخوردار خواهد بود " .
سعی کنید یک مسیر را به جای یک صحنه خاص انتخاب کنید همینطور به جای تصوّر یک تصویر ساده یک راه خاص را تصوّر کنید. این کار تکنیک را قوی تر میکند تا بهتر بتوانید یک آیتم را فراخوانی کنید.

چند پیشنهاد برای شروع قصر ذهن :

•خیابان های آشنا در شهرتان : این مسیر ها میتواند مسیر رفتن شما به خانه اقوام که زیاد از ان عبور میکند ، مسیر خانه تا مدرسه یا ... باشد.
•یک مدرسه : میتوانید مدرسه ای که هم اکنون در آن تحصیل میکنید یا مدرسه ای که در گذشته در آن بوده اید را امتحان کنید (فراموش نکنید که در مدرسه آن را به راه ها و قسمت های مختلف مثلا راه کلاس تا دفتر یا کلاس تا کتابخانه یا... تقسیم کنید.)
•محل کار : محل کار را نیز مانند مدرسه به قسمت های مختلف تقسیم کنید.
•یک منظره : میتوانید قدم زدن در یک پارک یک مکان تفریحی در محله خودتان و هر جای دیگری را که خوب به یادتان میماند را به عنوان Mind Palace انتخاب کنید


چهار گام بعدی در پست های بعدی....