استنتاج هایی که میتوان از خاک نمود


یک کاراگاه باید از هر چیزی اندکی اطلاع داشته باشدش تا قوه ی تحلیل وی قدرتمند گردد . 
خاک از جمله چیز هایی است که در همه جا تقریبا یافت می شود و اطلاعات قابل توجهی را نیز به ما عرضه می نماید . 
در ادامه : مطالبی برای استنتاج از خاک های گوناگون .




اِبلیز :

 خاکی است که از آمیختن شن، رس، گل و لای و خاک‌های گیاهی (گیاخاک) پدید آمده باشد


بادرُفت :

 گرد و خاک زردرنگی است که به‌ وسیله باد حمل گردیده و در پشت دیواره جویبارها انباشته شده باشد. از این گونه مواد در کناره بیابان‌ها و مناطق خشکآسیای میانه فراوان دیده می‌شود که بیشتر از فلاتهای خشک بدانجا برده شده‌اند و این مواد که از جنس ابلیز نرم هستند تقریباً زردرنگ بوده و سرشار از مواد آهکی هستند. بادرفت‌ها به دلیل دارا بودن خلل و فرج فراوان، آب باران را به تندی از خود گذرانده و همواره رویهٔ آنها خشک است. بادرفت اگر با گیاخاکبیامیزد، خاک کشاورزی مرغوبی را پدید می‌آورد.



پودزول :

(واژه‌ای روسی به معنی زیر-خاکستری) خاکی به رنگ خاکستری است که در نواحی سردسیر تا نیمه‌قطبی و از تخریب زمین‌های پوشیده با درختان کاج که روی ماسه‌سنگ‌ها و یا ماسه‌سنگ‌های سیلیسی می‌رویند، به‌وجود می‌آیند. پودزول دارای تعداد کمی مواد آلی است.

تورب :

 (به انگلیسی: Peat  ) به توده متراکم قهوه‌ای تا سیاه‌رنگ خزه‌ها و گیاهان که بطور ناقص تجزیه شده‌اند گفته می‌شود. تورب معمولاً در زمین‌های بسیار مرطوب و در مناطق معتدل و سردسیر جهان به وجود می‌آید و به عنوان سوخت به‌کار می‌رود.
تورب را می‌توان مرحله نخست تشکیل زغال‌سنگ دانست.



چرنوزم یا خاک چرنوزیوم :

 کلمه‌ای روسی که برای خاکهای حاصلخیز و سیاه (یا قهوه‌ای) جنوب شوروی به کار می‌رود. برای این خاک از واژهٔ سیاخاک نیز استفاده می‌کنند.
این خاک مناطقی چون کناره‌های دریای سیاه، مجارستان و رومانی را نیز دربر گرفته‌است. از مشخصات آن وجود مقدار زیادی گیاخاک در افق  A است و درافق  B آن مقداری رس وجود دارد. خاکی است قوی که برای کشت غلات مناسب بوده و احتیاجی به اضافه کردن کود ندارد. از این نوع خاک‌ها در ساسکاچوانکانادا تا شمال داکوتا و تکزاس در آمریکا وجود دارد. پوشش علفزار با این خاک توأم بوده و غنای آن را بیشتر می‌کند. ناحیهٔ چرنوزم در شوروی شامل فلاتمرکزی ناحیهٔ دنیپر تا سیبری مرکزی است که میزان بارش سالانهٔ آن به طور متوسط ۶۰۰ میلیمتر است.

خاک باتلاقی یا خَلاش :

 خاک بسیار مرطوب مناطق باتلاقی است که در اطراف آب‌های راکد و کم‌عمق به‌وجود می‌آید. خاک باتلاقی عمدتاً از تجمع مواد پوسیده و بقایای گیاهان که بیشتر مربوط به گیاه خزه تورب است به وجود می‌آید. منشا ایجاد این گِل‌ها، توده‌های خزه‌ای هستند که از خشکی به روی آب شناور شده و به مرور به صورت مواد گیاهی در کف دریاچه ته‌نشین می‌گردند و تشکیل خاکی مرطوب را می‌دهند. خاک‌های باتلاقی حالتی اسفنجی دارند و اکسیژن کمی در خود دارند. انباشت بازمانده‌های گیاهان در این خاک‌ها ذخیره‌ای از کربن ایجاد می‌کند. خاک‌های باتلاقی در جاهایی به وجود می‌آیند که آب‌های سطح زمین اسیدی بوده و مواد غذایی بسیار اندکی دارند. آب آنها به دلیل وجود تانن در مواد پوسیده، رنگی قهوه‌ای دارد.
خاک‌های باتلاقی از نظر تنوع زیستی مهم هستند و برخی گونه‌های جانوران و گیاهان در این مناطق زندگی می‌کنند. خاک‌های باتلاقی معمولاً با درختچه‌هایی ازخلنگیان Ericaceae پوشیده شده‌اند که در تورب و خزه‌های تورب ریشه دوانده‌اند. معمولاً رشد گیاهان به دلیل کمبود مواد مغذی و آب و هوای سرد این مناطق کند است.
در فارسی به پهنه‌هایی که خاک باتلاقی دارند خلاب، لَشاب و خفتاب و گیلاب نیز گفته‌اند . 


 

 

خاک‌آهک ( :  ( pedocal

خاک نواحی خشک و یا نیمه‌خشک است که سرشار از کلسیم است.
خاک‌آهک گروه بزرگی از خاک‌ها است که در فرایند تشکیل آنها عنصر کلسیم انباشته شود. این خاک‌ها در مناطق خشک و نیمه‌خشک قرار دارند وبه دلیل کم بودن آب‌شویی در این مناطق دارای تجمع کربنات کلسیم CaCO3 هستند. در این خاک‌ها لایه‌های سخت و متراکم زغال هم یافت می‌شود.
در مناطق بیابانی کمبود بارندگی، سازندهای زمین‌شناسی تبخیری دارای املاح، فزونی تبخیر از سطح خاک سبب تجمع نمک‌های محلول در سطح خاک می‌شود، همچنین بعلت بارندگی کم ممکن است سطح خاک توسط رسوبات بادی در نتیجه فرسایش بادی پوشیده شود. بنابراین خاک‌های مناطق خشک برعکس خاک‌های مناطق مرطوب که خاک‌آهن‌های آب‌شویی شده می‌باشند، خاک‌آهکی هستند. شانتز (۱۹۵۶) عقیده دارد که خاک‌آهک‌ها بیش از ۴۳ درصد سطح زمین را پوشانده‌اند.
در طبقه‌بندی‌های قدیمی، دو دسته خاک دیگری که در برابر خاک‌آهک قرار می‌گیرند خاک‌آهن pedalfer و لاتریت Laterite هستند. خاک‌آهن خاک نواحی مرطوب و گرم است که سرشار از آلومینیوم‌اند. لاتریت نوعی خاک حاوی مقدار زیادی آهن و آلومینیوم است که در مناطق گرم و مرطوب گرمسیری شکل می‌گیرد.

خاک‌آهن ((pedalfer  :

خاک نواحی مرطوب و گرم است که سرشار از آلومینیوم‌اند.
خاک‌آهن‌ها گروه بزرگی از خاک‌ها هستند که در فرایند تشکیل آن‌ها مقدار اکسید فلزات سه‌ظرفیتی بیش از سیلیس است.[۱] آهک خاک‌آهن‌ها شسته شده و حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای از سسکوئیکسیدها است. معمولاً خاک‌های موجود در مناطق گرم و مرطوب و شرجی و جنگل‌های استوایی جزء این گروه از خاک‌ها به شمار می‌آیند.
مقدار آهن و آلومینیوم بصورت اکسید در خاک‌آهن قابل توجه است و کلسیم کم دارد. به دلیل آب بیشتر در منطقه، هوازدگی در خاک‌آهن بیشتر است و کانی‌های رسی که در اثر هوازدگی شیمیایی حاصل می‌شوند، در این خاک نسبت به نوع خاک‌آهک بیشتر است.
دو دسته خاک دیگری که در برابر خاک‌آهن قرار می‌گیرند خاک‌آهک pedocal و لاتریت Laterite است. خاک‌آهک خاک نواحی خشک و یا نیمه خشک که سرشار از کلسیم است. لاتریت نوعی خاک حاوی مقدار زیادی آهن و آلومینیوم است که در مناطق گرم و مرطوب گرمسیری شکل می‌گیرد.



رس :

 طبق تعریف انجمن مواد و آزمون آمریکا به کانی‌های طبیعی آگلومره شده شامل فیلوسیلیکات آلومینیوم آب‌دار گفته می‌شود که با افزودن رطوبت کافی ویژگی‌های پلاستیک پیدا می‌کنند و با خشک شدن صلب می‌شوند. 
در طبقه‌بندی خاک‌ها، رس در گروه ریزدانه قرار می‌گیرد. ذرات رس معمولاً با اندازه‌ی کوچکتر از ۰.۰۰۲ میلیمتر تعریف می‌شوند. لیکن گاهی مواقع ممکن است ذراتی با اندازه‌ی ۰.۰۰۲ تا ۰.۰۰۵ میلیمتر نیز رس تعریف شوند. ذراتی که بر حسب اندازه، در طبقه‌ی رس‌ها قرار می‌گیرند، لزوماً شامل کانی‌های رس نمی‌شوند. رس‌ها در مکانیک خاک به ذراتی اطلاق می‌شود که اگر با مقدار محدودی آب مخلوط شوند، خاصیت خمیری از خود نشان می‌هند. خمیری بودن، خاصیت بتونه شکلی است که رس مخلوط با آب از خود نشان می‌دهد. بنابراین مناسب است که ذرات خاکی که فقط از نقطه نظر اندازه در رده‌ی رس‌ها قرار می‌گیرند (یعنی اندازه‌ی آن‌ها کوچکتر از ۲ میکرون است) به جای رس، ذرات با اندازه‌ی رسی نامیده شوند.


 

رنگ خاک

سطح خاک معمولا تیره تر است زیرا اینجا جایی است که مواد آلی تجمع می یابند .

1 –  رنگ سیاه بخاطر مواد آلی است .

2 -  رنگ قرمز بخاطر آهن و اکسید آلمینیوم است .

3 –  رنگ سفید بخاطر سیلیکات ها و نمک است .

4- رنگ زرد و قرمز حضور اکسید آهن را نشان می دهد .

 

منبع:http://holms.mihanblog.com/